ZDROWIE I ROZWÓJ

Po porodzie, Poradnie specjalistyczne, Farmakologia, Szczepienia, Badania (tabela), Pielęgnacja, Akupresura, Rehabilitacja, Metody rozwoju, Integracja sensoryczna, Zooterapia, Terapia mowy, Edukacja, Literatura

Po porodzie

„Dziecko z zespołem Downa – pierwsze dni. Informator dla rodziców.
https://ksiegarniabk.pl/ksiazka/dziecko-z-zespolem-downa-informator-2/
Od pierwszych dni należy wykonywać masaż jamy ustnej i ćwiczenia z językiem. Karmić piersią należy tuż po porodzie i utrzymywać jak najdłużej, gdyż rozwija to układ mowy. Zdarzają się problemy z laktacją, ale warto kierować się do zasadą „im częściej przystawiasz dziecko do piersi, tym będziesz miała więcej pokarmu”. W razie problemów pomocy udzieli wykwalifikowana pielęgniarka lub specjalista z poradni laktacyjnej.
Można spodziewać się trudności z utrzymaniem właściwej temperatury ciała dziecka. Należy okrywać dziecko kocykiem, można nakładać rękawiczki i skarpetki, masować w celu rozgrzania. Marmurkowatość skóry nasila się przy marznięciu. Zespołowi Downa często towarzyszy suchość skóry, więc trzeba pamiętać o natłuszczaniu.

pliki do pobrania SIATKI CENTYLOWE DLA DZIECI Z ZESPOŁEM DOWNA 

Poradnie specjalistyczne

W karcie wypisu dziecka ze szpitala będą zamieszczone zalecenia dotyczące konsultacji w poradniach specjalistycznych. Poradnie nie wymienione można odwiedzić ze skierowaniem od lekarza rodzinnego.
– kardiologiczna
– gastrologiczna
– genetyczna
– rehabilitacyjna
– endokrynologiczna (badanie TSH, możliwa nadczynność lub niedoczynność tarczycy)
– audiologiczna
– okulistyczna
– neurologiczna
– logopedyczna (Nie wszystkie ośrodki zajmują się bardzo małymi dziećmi. Niektóre dopiero wtedy, kiedy dziecko zaczyna mówić, a to stanowczo za późno, dlatego polecamy wykonywanie masaży w domu od pierwszych dni życia. Do pobrania LOGOPEDYCZNY MASAŻ TWARZY)
– szczepień ochronnych (nieraz wskazany jest indywidualny kalendarz szczepień, zwłaszcza, że zalecany kalendarz obejmuje dużą ilość dawek jednocześnie; dalsze informacje poniżej)
– preluksacyjna (bioderka) potem Ortopedyczna (możliwe, że lekarz zaleci buciki ortopedyczne, które są częściowo refundowane przez NFZ i można się starać o dofinansowanie z MOPS)
– alergologiczna (prawdopodobieństwo alergii jest duże, chociaż nie dotyczy wszystkich dzieci. Dzieci z zespołem Downa są bardziej wrażliwe na szkodliwe substancje i trudniej radzą sobie z ich wydalaniem, stąd następujące schorzenia.)
– ortodoncja (w niektórych miastach realizowany jest program ministerialny dla dzieci z zespołem Downa w ramach którego dziecko objęte jest do 18 r.ż, opieką ortodontyczną z zaleceniem stosowania płytki podniebiennej, czyli aparatu korygującego wysuwanie języczka – polecam!!! oraz aparatów do poszerzania zbyt wąskiej szczęki)
– psychosomatyczna (zajmuje się m.in. dietą dziecka, co jest istotne biorąc pod uwagę skłonność do otyłości. Ze względu na słabszy metabolizm i trudności w wydalaniu ciężkostrawnych produktów polecam wprowadzenie do diety dziecka jak najwięcej warzyw i owoców, np. w formie szejków z dodatkiem sproszkowanych suplementów)

Farmakologia

Leczenie dziecka z zespołem Downa należy rozpoczynać możliwie wcześnie, najlepiej między 6-tym i 8-mym tygodniem życia. Ponieważ proces dojrzewania mózgu czyni największe postępy w pierwszych 4 latach życia, trzeba wykorzystać właśnie ten okres. W pierwszym roku wzrasta objętość mózgu o 60%, do końca 3 roku o 80%. W tym okresie powstaje u dzieci z nie leczonym zespołem Downa deficyt objętości mózgu na skutek niedostatecznego dojrzewania wtórnych struktur (dendryty, synapsy). Mikrocefalia z wąską podstawą czaszki stanowi przyczynę występujących w kierunku “mongoloidalnych” rysów twarzy. Można tego dalece uniknąć pobudzając zawczasu wzrost mózgu do dodatkowego dojrzewania lekami organicznymi i metodami peryferyjnego treningu, a więc neurokinezjologiczna, oraz zmysłowa stymulacja (metoda Vojty, NDT Bobath, Ayres) i inne.

Szczepienia

Ze względu na dłużej trwające dojrzewanie układu nerwowego, endokrynnego i immunologicznego słuszne wydaje się przesunięcie pierwszych podstawowych szczepień na okres po 6 miesiącu życia, podawanych w odstępach nie częściej jak 6 tygodni oraz przesunięcie szczepionki Polio-myelitis na koniec 2 roku a odry i świnki na koniec 2 i 3 roku życia. Zaleca się podawanie szczepionki przeciw gruźlicy w formie szczepienia BCG tylko w pojedynczych przypadkach, kiedy gruźlica występuje w środowisku. Nie wolno szczepić dziecka w okresie jawnej niewydolności krążenia oraz przez trzy miesiące po operacji. Godna polecenia jest maść znieczulająca miejscowo Emla. Szczepienia i zastrzyki nie są bolesne, a dziecko przyzwyczaja się, że nie musi bać się iniekcji (należy ją zastosować godzinę przed wkłuciem).

Badania

Zestaw badań w przypadku różnych schorzeń, według indywidualnych potrzeb dziecka. Z niektórymi zapewne się spotkasz.

Okres ciąży:
Pierwsze USG brzucha Jeszcze w czasie ciąży można wykryć wady wrodzone i przygotować się zanim się dziecko urodzi. Niestety nie każdy lekarz i sprzęt da właściwy obraz stanu zdrowia maluszka. Warto więc wybrać się na profesjonalne badanie USG. Już na początku ciąży takie badanie wykryje zespół Downa i towarzyszące mu schorzenia. Lepsza jest wiedza i możliwość natychmiastowego działania niż przykra niespodzianka dopiero po porodzie, nie mówiąc już o korzyściach dla dziecka.
Okres noworodkowy:
Echo serca Układ krwionośny. Wady serca (kontrolować w okresie niemowlęcym)
EKG
RTG klatki piersiowej
Sprawdzenie drożności układu pokarmowego. Radiologiczna diagnostyka przewodu pokarmowego (z kontrastem, bywa mylne) -górny odcinek Układ pokarmowy (wady górnego odcinka, tj. zarośnięcie dwunastnicy-okresowe wymioty, bolesne wzdęcia- i pylorostenoza-zwężenie odźwiernika -objaw chlustających wymiotów w 4-6 tyg.-, przetoka przełykowo-tchawicza. Diagnoza stawiana jest na podstawie badania palpacyjnego brzucha, a potwierdzana ultrasonograficznie. Przetoka przełykowo-tchawicza powoduje zarzucanie treści pokarmowej do układu oddechowego, dając w obrazie krztuszenie się dziecka i następowe zapalenie oskrzeli i płuc. Częstość występowania tych wad wynosi 12%).Objawami niedrożności przewodu pokarmowego są wymioty, ujawniające się tym później, im niższych partii przewodu pokarmowego zarośnięcie dotyczy.
Diagnoza w kierunku choroby Hirschsprunga. Badanie radiologiczne dolnego odcinka przewodu pokarmowego i manometria odbytu z jednoczasową biopsją śluzówki jelita grubego Układ pokarmowy. Prawidłowe wyniki wykluczają chorobę Hirschsprunga i w przypadku zaparć warunkują leczenie zachowawcze, a nie operacyjne.
Endokrynolog – badanie TSH. Testy przesiewowe i oznaczenie poziomu hormonów tarczycy Ocena pracy gruczołu tarczowego. Niedoczynność lub nadczynność tarczycy.
I lub II trymestr:
Neurolog USG głowy – wstępne badanie neurologiczne z opisem stwierdzanych zaburzeń Układ neurologiczny. Badanie czy hipotonia (słabe napięcie mięśniowe, które zawsze towarzyszy ZD) jest izolowana, czy nie towarzyszą jej inne objawy. Badanie może przeprowadzić przeszkolony pediatra i z wynikiem skierować do neurologa w 1. trymestrze życia.
Poradnia audiologiczna. Badanie (najlepiej ABR – wywołane z potencjałów pnia mózgu) Zaburzenia słuchu. Sprawdzaj reakcję na grzechotkę, muzykę, dźwięki, czy dziecko odwraca głowę. Najlepiej wykonać do 3 m-ca życia i kontrola w wieku niemowlęcym.
Kontrola okulistyczna. Badanie dna oka w kierunku wad wrodzonych oraz w kierunku retinopatii (zwłaszcza u wcześniaków i dzieci dotlenianych) Wady wzroku, tj. jaskra czy zaćma (chociaż rzadko). Wady wzroku występują często, zaleca się więc kontrolować wzrok w kolejnych latach.
USG stawów biodrowych w poradni preluksacyjnej Stawy biodrowe. Wiotkość połączeń ścięgnistych i uogólniona hipotonia może zwiększyć incydent zwichnięcia biodra, choć rzadko.
Konsultacja psychologa, logopedy i pedagoga specjalnego z instruktażem dla rodziców
Badania podstawowe Morfologia, mocz og, transaminazy, gazometria, ocena podstawowych parametrów gospodarki wapniowo-fosforanowej (Ca, P, fosfataza alkaliczna, wskaźnik wapniowo-kreatyninowy w moczu)
Konsultacja logopedyczna w 1. półroczu i kontynuowanie. Terapia mowy.
Okres niemowlęcy:
Przynajmniej 1 x w roku:  
Kontrola neurologiczna z badaniem EEG Ocena układu nerwowego. Padaczka (10%)
Badanie laryngologiczne.Stała opieka laryngologiczna we współpracy z audiologiem, logopedą i lekarzem domowym. Możliwe infekcje oddechowe oraz obturacja górnych dróg oddechowych związana z przerośnięciem migdałków podniebiennych i językowego. Zaburzenia związane z rezonującą funkcją jamy nosowo-gardłowej utrudniają prawidłową artykulację głosek, czyli wymowę.
Normalny kurs szczepień  
Badanie gospodarki wapniowo-fosforanowej i odpowiednia dieta. Dieta. Indywidualnie. Standardowa podaż wit. D3 (uwaga! zbyt duża ilość prowadzi do zwiększonej hipotonii mięśniowej, zaparć, opóźnień w rozwoju ruchowym). Indywidualnie – wcześniejsze wprowadzanie zupy jarzynowej, przecierów i soków owocowych. Zależy to od tendencji do niedokrwistości i innych zaburzeń w morfologii krwi. Dotyczy to też podawania witamin krwiotwórczych: C, B, kwasu foliowego i żelaza. Przy karmieniu piersią preparaty przyjmuje matka. Przy karmieniu mieszankami sprawdzać skład.
Konsultacja logopedyczna Płytka podniebienna wykonana w zakładzie ortodontycznym stymulująca pracę języka, zapobiegająca wysuwaniu języka na zewnątrz.
Konsultacja stomatologiczna Zęby rosną dosyć późno, nieregularnie i w indywidualnej kolejności. Bywają małe, rozstawione nieregularnie lub zdeformowane i częściej się psują. Zatem należy zwrócić większą uwagę na kontrolowanie uzębienia i odpowiednią profilaktykę.
Kontrola audiologiczna Ocena sprawności słuchu
Kontrola okulistyczna Ocena narządu wzroku. Wady wzroku
endokrynolog Ocena pracy gruczołu tarczowego
2 x w roku:  
Konsultacja psychologa, logopedy i pedagoga specjalnego z instruktażem dla rodziców
3 x w roku:  
Badania podstawowe Morfologia, mocz og, transaminazy, gazometria, ocena podstawowych parametrów gospodarki wapniowo-fosforanowej (Ca, P, fosfataza alkaliczna, wskaźnik wapniowo-kreatyninowy w moczu)
Wczesne dzieciństwo:  
Logopeda Terapia mowy
Badania podstawowe Morfologia, mocz og, transaminazy, gazometria, ocena podstawowych parametrów gospodarki wapniowo-fosforanowej (Ca, P, fosfataza alkaliczna, wskaźnik wapniowo-kreatyninowy w moczu)
Stały kontakt z pediatrą kardiologiem Wady serca
Badanie słuchu. Powtarzalne badania audiometryczne i konsultacje u specjalistów Grożące znaczące uszkodzenie słuchu.(powtarzać co roku)
Okulista. Badanie wzroku Ocena narządu wzroku (przynajmniej 1 x w roku). Zaburzenia wzroku prowadzą do zaburzeń refrakcji i zeza. Może też nastąpić rozwój zaćmy. Dzieci mogą mieć skrócone i zwężone przewody łzowe oraz tendencję do mokrych oczu i stanów ropnych. Należy dbać o higienę, a w razie potrzeby zgłosić się do okulisty.
Badanie hormonów tarczycy (1-2 razy do roku)
Opieka dentystyczna  
Dieta i ćwiczenia Dieta lekkostrawna, zapobiegająca otyłości, z dużą ilością warzyw i owoców. Zachęcanie do ćwiczeń. Zalecane uprawianie sportów wpływających na mięśnie ciała, np. pływanie.
laryngolog Ocena jamy nosowo-gardłowej (przynajmniej 1 x w roku)
kardiolog Ocena układu krążenia (przynajmniej 1 x w roku)
rehabilitacja Instruktaż ćwiczeń rehabilitacyjnych wg wskazań
psycholog Konsultacje wg wskazań
Logopeda i pedagog Konsultacje z instruktażem dla rodziców (4 x w roku)
Badania niestandardowe Wg potrzeb indywidualnych
Podsumowanie:
W pierwszym roku co miesiąc Profilaktyczne wizyty pediatryczne obejmujące ocenę odżywiania, rozwoju psychoruchowego oraz specjalistyczne badania lekarskie wg schematu
W 2. i 3. roku co 4 m-ce Taka ocena j.w. oraz konsultacje specjalistyczne wg harmonogramu
Specjaliści przynajmniej raz do roku:  
audiolog Ocena sprawności słuchu
laryngolog Ocena jamy nosowo-gardłowej
kardiolog Ocena układu krążenia
okulista Ocena narządu wzroku
neurolog Ocena układu nerwowego
endokrynolog Ocena pracy gruczołu tarczowego

PIELĘGNACJA

Sposoby pielęgnacji dziecka (noszenie, trzymanie, przewijanie, karmienie, podnoszenie, układanie, ubieranie, rozbieranie, kąpanie itd.) wspaniale opracował i przedstawił fizjoterapeuta Paweł Zawitkowski. Polecamy wszystkim rodzicom!!! Szczegółowy instruktaż – zdjęcia z. opisami można znaleźć na stronie maluchy.pl, a na www.mamotatocotynato.pl  kupić książkę wraz z płytą instruktażową oraz inne przydatne przedmioty i zdobyć nowe informacje.
Filmy do obejrzenia na mamocotynato
 Paweł Zawitkowski „Co nieco o rozwoju dziecka”

mamotatocotynato.pl

Filmy i strona  Masaż Shantala

AKUPRESURA

Korzystnie na rozwój dziecka wpływa uciskanie odpowiednich punktów na stópkach maluszka. Każdy z punktów odpowiada innej części ciała. Uciski powinny być dosyć silne i trwające parę sekund. Akupresurę można stosować jako element masażu całego ciała.

Schemat stref na stopach do akupresury do wydrukowania

Rehabilitacja

Każde dziecko niepełnosprawne jest inne i ma indywidualne potrzeby, które warto już od początku życia dziecka omówić ze specjalistami. Przytaczamy tu kilka metod, które były nam pomocne w pracy z Niną.
Rola stymulacji rozwoju u dzieci z zespołem Downa
Rodzice często chcą dokładnie wiedzieć, jakie umiejętności zdobędzie ich dziecko. Czy będzie w stanie chodzić, mówić, czytać, pisać, liczyć? Jak będzie wyglądać jego uczęszczanie do szkoły? Na żadne z tych pytań nie można odpowiedzieć jednoznacznie mówiąc o jakimkolwiek dziecku. Wiele z dzieci z zespołem Downa uczy się czytać i pisać. Nauka o świecie wszystkim dzieciom przychodzi jednak najłatwiej w praktyce. Takie właśnie metody warto wybierać pragnąc pokazać dziecku ten świat i nauczyć go jak najwięcej. Warto zwrócić uwagę na szczególną wrażliwość emocjonalną, która umiejętnie pokierowana wspaniale sprawdza się w kierunkach artystycznych (muzyka, taniec, teatr, malarstwo itd.). Dzieci te, już w dzieciństwie, ale też już jako dorośli lubią uporządkowanie i radzą sobie z zadaniami wymagającymi spokoju, dokładności, a nawet precyzji. Zapewniajmy im odpoczynek i umożliwiajmy „zatopienie się” w ulubionym zajęciu, kiedy tego potrzebują. Umiejętności i doświadczenia utrwalają się poprzez powtarzanie, a w tym przypadku powtarzanie bywa zwielokrotnione w procesie uczenia. Dbajmy o spokój i pozytywną atmosferę, na którą osoby z taką wrażliwością są szczególnie podatne. I najważniejsze, pamiętajmy o uśmiechu, przytulaniu i nauce w formie, najlepiej wspólnej, zabawy.

REHABILITACJA RUCHOWA

Rehabilitacja ruchowa jest niezbędnym czynnikiem wspomagającym rozwój ruchowy dziecka. Układ motoryczny jest ściśle związany z układem mowy, zatem rehabilitacja ruchowa wpływa też korzystnie na układ mowy, który u dzieci z zespołem Downa jest opóźniony i zaburzony. Od urodzenia ponawiamy co miesiąc instruktaż ćwiczeń rehabilitacyjnych.

Rehabilitacja METODA Vojty w domu

  • ćwiczenia należy wykonywać zawsze o tej samej porze dnia i w tej samej kolejności
  • ćwiczyć w pomieszczeniu, w którym jest ciepło
  • dotykać dziecka bardzo delikatnie, bez gwałtownych ruchów (trzeba zdjąć wcześniej pierścionki, obciąć krótko paznokcie)
  • rozebrane dziecko kłaść na miękkim kocu czy flaneli
  • w czasie ćwiczeń cały czas mówić do dziecka
  • unikać ostrego światła i głośnych dźwięków (mogą wzmagać napięcie mięśniowe)
  • kojąco wpływa na dziecko masaż i spokojna muzyka
  • masaż można stosować nawet 4 razy dziennie (zalecany dla dzieci od pierwszych dni życia)

Rehabilitacja METODĄ NDT Bobath

Najbardziej charakterystyczne dla tej metody jest stosowanie dużej liczby odruchów. Usprawnianie ma na celu rozwijać odruchy na danym etapie fizjologiczne, a hamować odruchy patologicznie przetrwałe. Technika ułatwiania wykonywanych ruchów rękami terapeuty pozwala na jednoczesne torowanie pożądanych i hamowanie niepożądanych elementów ruchowych. Ruchy w ten sposób torowane są zbliżone do normalnych ruchów wykonywanych spontanicznie przez zdrowo rozwijające się dziecko, będące w analogicznym wieku rozwojowym. Hamowanie patologicznych odruchów i prawidłowy rozkład napięcia mięśniowego osiąga się przez odpowiednie ułożenie dziecka w przestrzeni i odpowiednie ułożenie punktów kluczowych, czyli głowy, szyi, obręczy barkowej i biodrowej. Ułatwianie oparte jest na poruszaniu okolicami ciała dziecka, co wywołuje ruchy kończyn i umożliwia przejście dziecka z jednej pozycji do drugiej. Wpływa się na wykształcenie się prawidłowych odruchów postawy i uczy dziecko samodzielnego ich osiągania, kontrolowania i wykorzystywania. Wspomaganie w jednej ze stref pozostawia swobodę ruchów czynnych w obrębie stref pozostałych. Ruchy wiec Nigdy nie są całkiem bierne. Zmieniając strefy sterowania uzyskuje się czynne ruchy w coraz innych częściach ciała, zależnie od potrzeby. Ćwiczeniom powinno towarzyszyć słowne określanie wykonywanych czynności, będące poglądową nauką mowy.
Usprawnianie powinien prowadzić terapeuta razem z rodzicami dziecka już przed 6 miesiącem jego życia. Metoda zawiera także dodatkowe techniki służące regulacji wahającego się napięcia mięśniowego.
 informacje dot. Vojty i NDT

Przykładowe metody rozwoju

SALA DOŚWIADCZANIA ŚWIATA

INTEGRACJA SENSORYCZNA

Integracja sensoryczna to neurobiologiczna czynność, która zachodzi w obrębie ciała każdego człowieka. Gdy doznania są przenoszone do mózgu w zintegrowany, sposób, mózg wykorzystuje je do kształtowania percepcji, zachowań i w procesach uczenia się. Jednak, gdy mózg i cały system nerwowy nie są w stanie bez zakłóceń integrować informacji pochodzących od zmysłów, wówczas mówimy o zaburzonej integracji sensorycznej. Informacje docierające do mózgu są niewłaściwie przetwarzane, w następstwie czego pojawiają się zaburzenia percepcji, zdolności ruchowych, umiejętności bawienia się, samoobsługi, zachowań i uczenia się.

Terapię zaczyna się od udrażniania tych kanałów, które są odpowiedzialne za integrowanie wrażeń na najniższym poziomie, to znaczy sfery westybularnej (zmysł równowagi), poprioceptywnej (bezpieczeństwo grawitacyjne, odczuwanie własnego ciała względem innych przedmiotów), taktylnej (dotykowej), zmysłu węchu i smaku. W wyniku zajęć prowadzonych metodą SI dokonuje się integracja sygnałów pochodzących z tych kanałów, co z kolei ułatwia przyswajanie wiadomości o świecie i uczenie się tego świata. Można więc powiedzieć, że percepcja wzrokowa i słuchowa jest w dużym stopniu zależna od płynności westybularnej, taktylnej i proprioceptywnej.

Terapia trwa najczęściej 1 do 2 lat. Jest określana jako terapia naukowej zabawy. Dziecko wykonuje zabawy ruchowe i ćwiczenia poprawiające jakość odbierania, przesyłania i organizowania bodźców, czyli jakość funkcjonowania systemów sensorycznych.W czasie zajęć terapeutycznych wykorzystywany jest specjalny sprzęt: duże piłki rehabilitacyjne, równoważnie, różnego rodzaju huśtawki, topki, deskorolki, baseny z kulkami, zabawki wydające różne dźwięki, wibratory, przedmioty i maty o różnych fakturach materiałów.
Czym jest integracja sensoryczna …

ZOOTERAPIA- terapie wspomagające przy pomocy zwierząt

Dogoterapia – terapia z udziałem psa (w Polsce także pod nazwami kynoterapia lub dogoterapia) – metoda wzmacniająca efektywność rehabilitacji, w której motywatorem jest odpowiednio wyselekcjonowany i wyszkolony pies, prowadzony przez wykwalifikowanego terapeutę.Terapia tego rodzaju jest jedną z dziedzin zooterapii.

Hipoterapia – forma rehabilitacji psycho-ruchowej, do której stosuje się konia. Jest jedną z form rehabilitacji wieloprofilowej, czyli oddziałującej jednocześnie ruchowo, sensorycznie, psychicznie i społecznie. Stosowana jest zarówno u dzieci, u młodzieży, jak i u dorosłych. Terapia niepełnosprawnych z zastosowaniem metody hipoterapii obejmuje głównie osoby niepełnosprawne ruchowo, sensorycznie i umysłowo. Dobroczynne dla zdrowia skutki kontaktu z koniem znane były już w starożytności, jako metoda leczenia pojawiły się w nowoczesnej medycynie w latach 50.-60. XX w., zwłaszcza w w neurologii, ortopedii i psychiatrii. Hipoterapia jest ściśle powiązana z innymi metodami rehabilitacyjnymi i terapeutycznymi i w pełni korzysta z ich dorobku. Celem terapii z koniem (z elementami jazdy konnej) jest przywrócenie pacjentom sprawności fizycznej i psychicznej w możliwym do osiągnięcia zakresie. Hipoterapia stanowi jeden z elementów rehabilitacji leczniczej i jako taka jest prowadzona przez specjalistę na zlecenie i pod kontrolą lekarza. Hipoterapeuta pełni rolę asekurującą, zapewniając bezpieczeństwo oraz rolę przewodnika w kontakcie ze zwierzęciem. Artykuł o hipoterapii

Działanie hipoterapii

    • korygowanie postawy ciała,
    • regulacja napięcia mięśniowego,
    • kontakt z przyrodą, działanie motywacyjne,
    • doskonalenie równowagi, koordynacji, orientacji w przestrzeni, schematu własnego ciała, poczucia rytmu,
    • stymulacja i normalizacja czucia powierzchniowego,
    • zwiększenie poczucia własnej wartości, zmniejszenie zaburzeń emocjonalnych,
    • rozwijanie pozytywnych kontaktów społecznych.

 Delfinoterapia jest stosowana przy leczeniu chorób psychicznych i fizycznych u dzieci. Polega na wspólnych zabawach dzieci z delfinami, podczas których wykonywane są określone ćwiczenia ruchowe. Z racji dużego zainteresowania delfinów człowiekiem, w trakcie zabaw delfiny znajdują chorobowo zmienione miejsca w organizmie dziecka i wysyłają wiązki ultradźwięków. Przenikają one przez ludzkie tkanki regenerując zniszczone lub chorobowo zmienione okolice. (…) Zalecenia dotyczące wspomagania leczenia oraz rehabilitacji obejmują kilkadziesiąt chorób najczęściej o podłożu neurologicznym, psychicznym i onkologicznym. źródło Delfinoterapia czyli DAT (Dolphin Assisted Therapy) jest metodą wspierającą rehabilitację i proces zdrowienia, stosowaną z powodzeniem na całym świecie. Jej skuteczność i jednocześnie unikalność polega na równoległym oddziaływaniu terapeutycznym: ultradźwięków, wytwarzanych przez delfina w trakcie echolokacji; kontaktu z niezwykłym i akceptującym zwierzęciem oraz kierującym procesem terapii terapeutą. Dodatkowym wzmocnieniem efektu jest środowisko wodne, w którym odbywa się sesja.(…)” czytaj dalej ->

Film „Nina_delfinoterapia_sesja”
Nasze refleksje z wyjazdu na turnus delfinoterapii

„Blue” – refleksje z turnusu delfinoterapii

TERAPIA MOWY

Masaż jamy ustnej, ćwiczenia z językiem (od pierwszych dni).

Masowanie palcem wskazującym:
1. okrężnymi ruchami od czubka do nasady języka,
2. okrężnymi, powiększającymi się ruchami wewnętrznej powierzchni policzków,
3. przesuwnymi, okrężnymi ruchami wewnętrznej powierzchni warg i dziąseł,
4. nagminne wsuwanie palcem, za wały dziąsłowe, wystającego z buzi języka.

W celu wyeliminowania wysuwania języka warto skorzystać z możliwości wykonania płytki podniebiennej na Oddziale Ortodoncji, np. w Warszawie.

Pamiętaj: Mówimy do PRAWEGO ucha dziecka, a śpiewamy do LEWEGO ucha. Uszy są krzyżowo zintegrowane z półkulami mózgowymi (lewe ucho z prawą półkulą, prawe ucho z lewą półkulą mózgową).

LOGOPEDIA

Logopedia to podstawowa rehabilitacja kontynuowana systematycznie przez lata. Najlepiej rozpocząć już po urodzeniu dziecka stosując masaże. Dzięki zajęciom dziecko staje się coraz lepiej rozumiane w mowie potocznej przez inne osoby. Praca polega na ułatwianiu dziecku porozumiewania się w zakresie jego własnych możliwości. (Fot.: Nina na zajęciach)

zestaw do cwiczen odechuDo ćwiczeń z dzieckiem można używać wielu pomocy, np. zestawu do ćwiczeń oddechu (kulki, wiatraczki, piórka, baloniki itd.). W pierwszym okresie życia pomocny może stać się np. kubek Medela z wywiniętym brzegiem, który pomaga w nauce chowania języczka i poprawnego picia. Do masażu wewnątrz jamy ustnej można użyć zestawu silikonowych i gumowych szczoteczek. Te warto kupić z ogranicznikiem, bo mogą potem służyć dziecku do samodzielnego czyszczenia ząbków lub do gryzienia, co również jest formą masażu. Obecnie Nina używa szczoteczki elektrycznej. Taki systematyczny masaż pomaga w usprawnianiu aparatu mowy. Do jedzenia używaliśmy płaskiej łyżeczki (zielona), której stosowanie wspiera naukę poprawnego układania ust i języka. Usta przylegając do łyżeczki napinają się i zbierają cały pokarm (ćwiczenie mięśni). Do wzmacniania mięśni służy też płytka ortodontyczna. Wkłada się ją między zęby a wargi i delikatnie pociąga siłując się z dzieckiem, które stara się nie wypuścić płytki z ust.

       Przybory

EDUKACJA

  • Zabawy fundamentalne Colin Rose & Gordon Dryden, Wyd. Transfer Learning. Wydanie dostępne jest w pakietach, podzielone na małe, wygodne książeczki przeznaczone dla poszczególnych grup wiekowych (już od 0 lat) i na konkretne działy tematyczne. Na stronie (jedna zabawa na stronie – bardzo wygodna forma) jest opisana zabawa wraz z umiejętnościami, które dziecko dzięki niej nabywa. Zabawy rozwijają inteligencję, wrażliwość na sztukę, umiejętności manualne, logiczne i wiele innych. Świetnie jest pokazana praca z niemowlęciem przy pomocy plansz o konkretnych czarno-białych wzorach, które można samodzielnie wydrukować z załączonej płyty. Opis postrzegania przez dziecko w tym wieku jest równie interesujący.
  • Nauka czytania metodą Domana
  • Nauka czytania metodą sylabową
  • Odimienna metoda nauki czytania według Ireny Majchrzak / informacje
  • Glottodydaktyka ojczystojęzyczna (zwana popularnie także „metodą Rocławskiego” lub „metodą klockową”) – system edukacyjny stworzony przez prof. Bronisława Rocławskiego
  • Technika Celestyna Freineta
  • Edukacja matematyczna metodą Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej
  •  Metoda Dobrego startu M. Bogdanowicz „Piosenki do rysowania”
  •  Metoda Dobrego startu M. Bogdanowicz „Od piosenki do literki”
  •  M. Bogdanowicz „Przytulanki czyli wierszyki na dziecięce masażyki”
  • Złota Lista książek do czytania dzieciom polecana przez CPCD
  • Program Rozwoju Komunikacji Makaton 

  • Eduksiegarnia  działy: logopedia, trudności w nauce, specjalne potrzeby edukacyjne, diagnoza dziecka, gry edukacyjne, pomoce edukacyjne, multimedia komputerowe, wszechstronny rozwój osobowy, nowości

  • edukarium pomoce dydaktyczne

  • edukacyjna.pl pomoce dydaktyczne

  • Wydawnictwo Harmonia

  • Czas dzieci
  • Harpo Sp. z o.o. – sklep ze sprzętem i oprogramowaniem dla niepełnosprawnych

  zajrzyj też na Zabawy edukacyjne Niny 

A w zakładce Pliki do pobrania zamieściliśmy nasze pomoce do wydrukowania.

Literatura

  • https://ksiegarniabk.pl/ księgarnia Stowarzyszenia Bardziej Kochani
  • Cała Polska Czyta Dzieciom
  • RodzinneCzytanie.pl
  • Cała Polska czyta dzieciom. Złota lista książek do czytania dzieciom
  • Elżbieta M. Minczakiewicz, Jak pomóc w rozwoju dziecka z zespołem Downa – Poradnik dla rodziców i wychowawców ,\YNAP, Kraków 2001
  • E. M. Minczakiewicz, Dziecko niepełnosprawne
  • E. M. Minczakiewicz,  Dziecko niepełnosprawne. Rozwój i wychowanie
  • Elżbieta Minczakiewicz, Bawidła: katalog zabawek dla dzieci niepełnosprawnych ruchowo i umysłowo.
  • red. Elżbieta M. Minczakiewicz, Dziecko niepełnosprawne w rodzinie i szkole.
  • C. Cunningham, Dzieci z zespołem Downa
  • T. Smereka, Pomyśl Piotrek! Rozwijanie myślenia metodą psychostymulacyjną u dziecka z zespołem Downa, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2002
  • W. Pilecka, D. Wolska, Gdy jesteśmy rodzicami dziecka niepełnosprawnego, Wyd. JAK, Kraków 2000
  • H.   Waszczuk,   Poradnik   logopedyczny   dla  rodziców   dzieci   z  zespołem   Downa, GLOTTISPOL, Gdańsk 2003
  • Praca   zbiorowa,    Wieczne    dzieci    czy   dorośli,   problem seksualności    osób    z niepełnosprawnością intelektualną, Wyd. Fundacja Batorego, Warszawa 2002
  • E. M. Minczakiewicz, Mowa-rozwój-zaburzenia-terapia, WSP, Kraków  1997
  • A. Rakowska, Język, komunikacja, niepełnosprawność wybrane zagadnienia, WNAP, Kraków 2003
  • Stecko, Zaburzenia mowy u dzieci, WUW, Warszawa 2002
  • M. Rocławska, Zabawy usprawniające buzię i język dziecka, GLOTTISPOL, Gdańsk 1997
  • Ross Campbell „Sztuka zrozumienia” [przekł. Ryszard Zabrzeski]
  • Praca zbiorowa pod red. Ireny Obuchowskiej „Dziecko niepełnosprawne w rodzinie”
  • pod red. Marii Chodkowskiej „Dziecko niepełnosprawne w rodzinie : socjalizacja i rehabilitacja”
  • Anna Kozłowska „Jak pomóc własnemu dziecku?”
  • Jacek Nawrot „Dziecko niepełnosprawne w rodzinie”
  • Władysława Pilecka, Piotr Majewicz, Antoni Zawadzki „Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie”
  • Kazimierz Jacek Zabłocki „Dziecko niepełnosprawne jego rodzina i edukacja”
  • Filipiak T.: „Metoda Bobath’ów”. [W]: (red. Borkowska M.)ABC rehabilitacji dzieci – T. II. Wydawnictwo Pelikan. Warszawa 1989.
  • Kościelska M. (1998). Oblicza upośledzenia.
  • Kościelska M. (1998). Trudne macierzyństwo. Warszawa:WSiP;
  • Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw. Warszawa:WSiP;
  • Maas J. (1998). Uczenie się przez zmysły. Warszawa:WSiP;
  • Gruszczyk Kolczyńska E. l Zielińska E. (2000). Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa: WSiP;
  • Cunningham C. (1994). Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców. Warszawa: WSiP;
  • Aly M. (2001). Dziecko specjalnej troski. Pierwszy rok życia. Gdańsk: GWP;
  • Obuchowska l. (1999). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP;
  • Lovaas l. (1993). Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo. Warszawa: WSiP;
  • Olechnowicz H. (1999). U źródeł rozwoju dziecka. O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego. Warszawa: WSiP;
  • Olechnowicz H. (1999). Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku. Praca terapeutyczna z małymi dziećmi. Warszawa: WSiP;
  • RandaUR, Parker J. (2001). Autyzm. Jak pomóc rodzinie. Gdańsk: GWP;
  • Colin Rose & Gordon Dryden ” Zabawy fundamentalne”, Wyd. Transfer Learning www.zabawyfundamentalne.pl
  • „Co to? Kto to? Ćwiczenia i zabawy z dźwiękiem” + CD oraz inne pomoce na www.eduksiegarnia.pl
  • H. Rodak, D. Nawrocka „Od obrazka do słowa. Gry rozwijające mowę dziecka”, Wyd. WSiP
  • Renata Borowiecka „Uczę się z Mozartem” + CD, Program ćwiczeń i zabaw ruchowych przygotowujących ciało i umysł do podjęcia nauki.
  • Marta Bogdanowicz ” Przytulani, czyli wierszyki na dziecięce masażyki”
  • Marta Bogdanowicz „W co się bawić z dziećmi” i dodatkowo +3CD (dla 2-latków i przedszkolaków)
  • prof. dr hab. Alina T. Midro „Istnieć, żyć i być kochanym
  • Elzbieta Zakrzewska-Manterys „Lista obecności” Bardziej Kochani
  • Dr Janet Maccaro „Odbuduj układ odpornościowy w 90 dni”
  • materiały Pawła Zawitkowskiego o pielęgnacji dzieci www.mamotatocotynato.pl 

„Blue” – refleksje z turnusu delfinoterapii